top of page

VAN EI TOT KIPFILET 

IN 9 WEKEN

In opdracht van de Provincie Brabant bedachten we de Doehetzelfkip. Een kist die alles bevat wat je nodig hebt om thuis je eigen kippenvlees te produceren. Van ei tot kipfilet in een periode van 9 weken.

INZICHT

De onthechting tussen levend dier en vlees is groot voor consumenten die vlees kopen in de supermarkt. 

Dit komt omdat het hele productieproces uitbesteed is aan anderen (de boer en het slachthuis). Dat maakt het makkelijk om achteloos vlees te eten en moeilijk om vlees op waarde te schatten. Wat gebeurt er als we consumenten zelf weer verantwoordelijk maken voor de productie van hun vlees?

CONCEPT

De Doehetzelfkip maakt consumenten verantwoordelijk voor de productie van hun eigenlijk kippenvlees. Acht huishoudens krijgen een kist thuis die alles bevat wat je nodig hebt om thuis je eigen kippenvlees te produceren. Met drie bevruchte eieren, een broedmachine, alle spullen om de kippen te verzorgen, slacht materiaal en instructies. Aan de hand van de ervaringen van de deelnemers voeren we een campagne over wat er allemaal komt kijken bij het eten van vlees. 

RESULTAAT

Kamervragen over het belang van de Doehetzelfkip

Voorpagina Volkskrant, AD, de Gelderlander, Brabants Dagblad, Kidsweek

 

Over de Doehetzelfkip werd verslag gedaan in o.a.:  RTL nieuws, Radio 1,

BNR, Omroep Brabant, Editie NL, Oneworld, Foodlog

Trending topic op twitter

9.000.000+ bereik

OPDRACHT

De Provincie Brabant werkt toe naar een duurzamere en sociaal houdbaardere veehouderij. Om dit te kunnen realiseren zullen consumenten bereid moeten zijn meer te betalen voor vlees en zullen boeren hun bedrijven anders in moeten richten. Maar hoe krijg je dit voor elkaar? De provincie vroeg ons een campagne te bedenken die het gesprek over vleesproductie, vlees eten en de waarde van vlees een nieuwe impuls geeft. 

De Doehetzelfkip kist bevat: 3 bevruchte eieren, een broedmachine, alle spullen die je nodig hebt om de kippen te verzorgen, slachtmateriaal en instructies die je door het hele proces leiden.

IMG_0585.jpg

In een spraakmakende campagne gaven we een nieuwe impuls aan het publieke debat over vlees eten.

Tienduizenden mensen volgden het productieproces van de Doehetzelfkippen via nieuwsbrieven en de media. Het project maakte veel los op social media en leidde zelfs tot kamervragen.

Na 9 weken stond er bij alle deelnemers een heel bijzondere kip op tafel. Een van de deelnemers merkte op: ‘Normaal gesproken moeten vegetariërs uitleggen waarom ze geen vlees eten. Maar voor deze ene keer heb ik mij als vleeseter moeten verantwoorden waarom ik vlees eet.’

IMG_3978_edited.jpg

Terwijl voedselketens langzaam steeds transparanter worden, is er één onderdeel dat altijd uit het zicht wordt gehouden: de slacht.

Met de Doehetzelfkip maken we de slacht weer onderdeel van onze consumptie en onderzoeken we wat dat betekent voor onze vleesconsumptie.

PPP_poster_A1_DEF_2-2_edited_edited.png

In samenwerking met:

logo%20twijnstra%20gudde_edited.png
Schermafbeelding%25202020-12-16%2520om%2
ruurhoeve.png

Meer weten over dit project?

Of ga naar www.doehetzelfkip.nl

ULTRA ULTRA
concept ontwikkeling
product ontwikkeling
campagne
PR
JOHANNES VERWOERD
vormgeving
ACUTE STUDIO
website development
bottom of page