CAMPAGNE VOOR EEN

WERELD MET MINDER

MENSEN

logo.png

Onze soort heeft zich in de afgelopen 50 jaar meer dan verdubbeld. De Verenigde Naties voorspellen dat we door zullen groeien naar 10 miljard mensen in 2050. Voor de Grote Krimp aanleiding om het gesprek te openen over de exponentiële groei van de wereldbevolking en de gevolgen daarvan.

INZICHT

De explosieve groei van de wereldbevolking is een drijvende kracht achter de grote problemen van deze tijd waaronder klimaatverandering, verlies aan biodiversiteit en grondstoffenschaarste. We doen er alles aan om te verduurzamen maar richten ons daarbij voornamelijk op het aanpassen van onze consumptie en niet op de hoeveelheid mensen op aarde.

CONCEPT

We voeren een positieve campagne voor een wereld met minder mensen waarmee we het onderwerp bevolkingsgroei en geboortebeperking bespreekbaar maken. 

RESULTAAT

+400 bezoekers programma

 

+450.000 bereik billboard campagne

Over de Grote Krimp werd geschreven in o.a: de Correspondent, Radio1, ABC, observador

 

De Grote Krimp is een campagne voor een wereld met minder mensen. Een gevoelig onderwerp, want wie ben ik om jou te vertellen dat je geen kind mag?

Populatiecontrole associëren we met politieke dwang, enge ideologieën, epidemieën en andere catastrofes uit de geschiedenis van de mensheid. Bovendien zien we voortplanting als een heilig en onaantastbaar recht en staat krimp haaks op ons economisch paradigma van groei. Maar wat nou als we de mensheid kunnen verleiden om vrijwillig een mondiale krimp in te zetten?

De Grote Krimp sloot af met een internationale billboardcampagne in landen met een laag geboortecijfers.

Met slogans als: ‘Let’s celebrate low birth rates!’ en “Shrink towards abundance!” werden deze landen aangemoedigd om trots te zijn op hun lage geboortecijfer en dit te vieren.

Tijdens een driedelige serie in de Rode Hoed, De Nieuwe Liefde en het Compagnietheater spraken we uitgebreid over het onderwerp bevolkingsgroei.

 

Met sprekers als: Donna Haraway, Lynn Berger, Tinkebell, Frank Westerman, Tim Sweijs, Naomi van Steenbergen, Hidde Boersma, Arne Hendriks en Tom Würdinger.

roode_hoed_1.jpg

In samenwerking met:

Amerpodia_logos_v01_NKE_RGB_combinatie_d

Voor Radio Doc werd Ultra Ultra geïnterviewd over ‘de Grote Krimp’-campagne voor een wereld met minder mensen. Een vrolijke podcast over een zwaar onderwerp.

Luister hier de podcast terug!

COLOFON

Meer weten over dit project?

Neem contact met ons op. 

Of ga naar www.degrotekrimp.nl

ULTRA ULTRA
concept ontwikkeling
programmering
campagne
PR
AMERPODIA
co-productie
MEDE MOGELIJK GEMAAKT DOOR
Stimuleringsfonds
AFK
BNG fonds