top of page

EEN LEVENDE INSTALLATIE

OVER DE TOSTI OP JE BORD

Sneetje brood, plakje ham, plakje kaas. Ogenschijnlijk heel eenvoudig zo’n tosti. In de Tostifabriek onderzoeken we of het echt zo simpel is. In een periode van negen maanden produceerden we van begin tot eind alle ingrediënten voor een tosti. Midden in Amsterdam.

groepsportetLQ.jpg

INZICHT

Er is grote afstand ontstaan tussen stadsmensen en hun voedsel. Veel stedelingen weten niet meer hoe voedsel precies op hun bord terecht komt. Voedselschandalen, gezondheidsproblemen en milieuschade zijn het gevolg. Door het hele proces terug naar de stad te halen stellen we dit aan kaak en breken we een lans voor meer transparantie in onze voedselketens.

We halen het hele productieproces van een tosti terug naar de stad. Stedelingen kunnen zo alle productiestappen van een tosti op de voet volgen. We delen alle hordes, keuzes en dillemma’s die je tegenkomt bij de productie van een simpele tosti en brengen aan de hand daarvan het gesprek op gang over de verhouding tussen de stadsmens en haar voedsel.

RESULTAAT

Meer dan 20.000 bezoekers 

Op tv bij o.a. De Wereld Draait Door, Tegenlicht, NOS op 3, Hart van Nederland, AT5

 

Op de radio bij oa.: BNR, Radio 1, Radio 2, 3FM

 

Over de Tostifabriek werd geschreven in o.a.: Volkskrant, NRC, Trouw, het Parool, AD

 

In 2014 verscheen er een boek over de Tostifabriek

19.500.000+ bereik

CONCEPT

In samenwerking met:

1549030628483_edited_edited.png
mediamaticlogo_edited.png

Tosti’s waarbij iedereen heeft kunnen aanschouwen hoeveel kennis, tijd en energie (en geduld) er in zo’n tosti zit. Gemaakt in een stad waar de herkomst en productieprocessen van voedsel onzichtbaar zijn. Afkomstig uit een fabriek waar de spanning tussen stad en platteland, industrie en landbouw en mens en productiedier aan den lijve te ondervinden is.

Het waren de meest besproken tosti’s ooit. Tijdens de Tostifabriek kwamen stad en platteland heel even iets dichter bij elkaar en was de onthechting tussen de stadsmens en haar voedsel voor iedereen voelbaar.

De Tostifabriek kwam tot stand door middel van crowdfunding via Voordekunst, Mediamatic die haar kade aan ons uitleende, een groot aantal boeren en bedrijven die ons sponsorden in kennis en materiaal en een heleboel goede vrienden die een paar maanden lang tostiboeren werden. Zonder jullie waren de tosti’s nooit gelukt!

We bouwden een Tostifabriek met een graanveld, twee varkens, twee koeien, stallen, een kaaskamer en een productieruimte. Heel de stad leefde mee met de loeiende koeien, de slacht van de varkens Wim & Max en het dorsen van het graan.

Uiteindelijk vierden we met elkaar de oogst van 450 tosti’s.

dsc_8908.jpg

Meer weten over dit project?

Of ga naar www.detostifabriek.nl

ULTRA ULTRA
concept ontwikkeling
productie
campagne
PR
TOBIAS JANSEN
ontwerp en vormgeving
BART EYSINK SMEETS
vormgeving tostifabriekboek
bottom of page